– Tre tips till dig som vill engagera fler i utvecklingsarbetet
Har du försökt få in fler perspektiv i utvecklingsarbetet, men upplevt att det inte riktigt blev som du tänkt dig? Det som skulle stärka vi-känslan och inspirera till nya lösningar verkade istället rikta ljuset på olikheter och skapa ökat avstånd.
Kanske har ni gått tillbaka till att provtrycka idéer med de närmaste kollegorna, som tänker ungefär som er själva. Men tänk om det finns sätt att lyckas?
Varför ska vi involvera alla?
Vi vet att de komplexa utmaningar vi står inför kräver lösningar med hjälp av flera perspektiv. Vi inser också att den mångfald av behov som våra kunder kommer att ställa på oss, kräver att alla medarbetare ser vart vi är på väg och hur vi kan göra skillnad.
Dessutom vet vi hur det är att arbeta för ett företag som värdesätter våra idéer och vår kompetens – där samarbetet och erfarenhetsutbytet leder till lösningar som ingen av oss hade kommit fram till på egen hand. Vi vill vara det företaget.
Men hur gör vi det på rätt sätt?
Tre tips till dig som vill engagera fler i utvecklingsarbetet:
- Ringa in utmaningen
Skapa en gemensam förståelse för bakgrunden, behovet och det ni står inför. Använd filmklipp, fakta och låt kollegor med expertis inom området berätta med egna ord. Viljan att involvera medarbetare i alla delar av företaget måste kännas genuin och skapa förutsättningar att bidra. - Sätt ramarna
Beskriv effekten ni behöver och de ramar ni har att förhålla er till, så att fokus riktas mot möjligheter. Avgränsa breda frågeställningar och dela upp dem i olika områden eller initiativ, så att diskussionen blir mer specifik. - Släpp kreativiteten fri
Hitta ett sätt att involvera och engagera som passar er verksamhet och kultur. Och våga testa nytt. Idag finns det riktigt bra verktyg där ni kan skapa tävlingar och jobba med idéutveckling digitalt. Alla idéer samlas på ett ställe, där ni kan gilla, vidareutveckla och lära av varandras erfarenhet och perspektiv. AI-stödet i dessa verktyg möjliggör dessutom engagemang på flera språk och ger möjlighet att dra värdefulla insikter från innehållet.
Två exempel på hur andra har gjort
I tidigare uppdrag har jag arbetat med ledningsgrupper som stod där du står idag. Med ett behov av att rusta verksamheten för framtiden, en vilja att stärka vi-känslan och involvera fler i utvecklingsarbetet.
Det ena var inom en Retail-koncern med över 3000 medarbetare i fyra länder. Vi ville främja innovation, som var ett av företagets värdeord. Fem affärsmässiga utmaningar presenterades, och hela företaget bjöds in till en innovationstävling. Vinnaren skulle få presentera sin idé för koncernledningen och sedan genomföra den. Idéerna skulle motiveras med stöd av företagets värdegrund, och juryn bestod av ägare och representanter från ledning och relaterade affärsområden.
Över 700 idéer kom in, och vinnaren blev en innovativ produkt som företaget kunde utveckla och sälja i butik. Utöver detta resulterade initiativet i många smarta förbättringar, en djupare förståelse för framtida utmaningar och ett fokus på möjliga lösningar.
Det andra uppdraget var i ett medelstort företag, och en bransch som stod inför stora förändringar. Vi ville skapa ökad medvetenhet om vad framtiden skulle innebära för kunder, tjänster, roller och vårt behov av ny kompetens. Omvärldsspaningen delades upp i olika huvudområden och introducerades en efter en i en gemensam digital plattform. Representanter från olika delar av företaget öppnade upp för reflektion, tankar och idéer.
Initiativet hjälpte alla att se lite längre fram i horisonten och förstå värdet och kraften av våra olika kompetenser och perspektiv. Det lade grunden till ett ökat tvärfunktionellt utvecklingsarbete, en ny vision och justering av värderingarna som skulle ta oss dit.
Hur skulle det se ut hos er?
Genom att involvera alla i ett tydligt sammanhang och med fokus på era utmaningar kan ni inte bara upptäcka nya lösningar, utan skapa engagemang, vi-känsla och kraft i gemensam riktning.
Är du intresserad av att veta mer om dessa case, få tips på digitala verktyg som stödjer processen, eller diskutera era specifika behov? Boka ett möte med mig.
Linda Stenqvist
VD & Förändringscoach
Human Clarity AB